Λιγοι μήνες πέρασαν απο τότε που η Apple κυκλοφόρησε στην αγορά το καινούργιο iPad.
Και ενώ οι συζητήσεις για την λειτουργία και τη χρησιμότητα των tablets συνεχίζονται με έντονους ρυθμούς, παρόλο που έχουν γνωρίσει και γνωρίζουν ακόμη μεγάλη άνοδο τα τελευταία χρόνια, την εμφάνισή τους καθημερινά κάνουν νέες εφαρμογές, προσθέτοντας συνεχώς νέα δεδομένα.
To iPad χρησιμοποιείται μόνο για διασκέδαση και δουλειά; Όχι! Το iPad μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ως εργαλείο εκμάθησης για παιδιά με αυτισμό. Είναι τόσο χρηστικό και λειτουργικό που μπορούν να το χρησιμοποιήσουν με ευκολία άτομα με ειδικές ανάγκες.
Επιπλέον, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από παιδιά που αντιμετωπίζουν ευρύτερες μαθησιακές δυσκολίες, όπως για παράδειγμα να μάθουν γραφή. Πολλοί μαθητές- χρήστες έμαθαν να γράφουν, χρησιμοποιώντας το iPad, με τρόπο διασκεδαστικό και εύκολο.
Στο εξωτερικό είναι σε πολλούς γνωστή η ιστορία της Shannon Rosa, η οποία αρχικά δημοσιεύτηκε πριν δυο χρόνια περίπου στο ηλεκτρονικό περιοδικό SF Weekly. Η Shannon, μητέρα ενός αυτιστικού αγοριού, θέλοντας να ενισχύσει το σχολείο του υιού της αγόρασε ένα λαχνό με 5 $ και κέρδισε ένα καινούργιο iPad.
Παίρνοντας λοιπόν το iPad στο σπίτι, ήλπιζε ότι αυτό θα αρέσει και στον μικρό της γιο, το Leo. Ο Leo πάσχει από αυτισμό βαριάς μορφής, δεν συνδιαλέγεται, μαθαίνει πολύ αργά και είναι επιρρεπής σε βίαια ξεσπάσματα.
Είχε δείξει στο παρελθόν ενδιαφέρον για το iPod που είχε η μητέρα του, αλλά η μικρή του οθόνη ήταν πρόβλημα για εκείνον. Μόλις όμως ο μικρός Leo έπιασε στα χέρια του το iPad, χωρίς ιδιαίτερη εξάσκηση, άρχισε να μαθαίνει γρήγορα και να χειρίζεται τις εφαρμογές σχεδόν άψογα.
Μόλις μετά από μισή ώρα ενασχόλησης με εφαρμογές σχετικές με τη διδασκαλία ορθογραφίας, αριθμητικής, σχεδίου, μνήμης, η μητέρα δήλωσε σε κάποιο blog ότι:
«Με το iPad ο Leo αποπνέει αέρα ανεξαρτησίας και αναπτύσσει καθημερινά νέες δεξιότητες».
Και συνεχίζει δηλώνοντας:
«Δεν συνηθίζω να επικαλούμαι θαύματα αλλά αυτή τη φορά ίσως βάλω ένα εικόνισμα του Steve Jobs σε κάποια γωνιά του σπιτιού μου».
Κάπως έτσι λοιπόν ξεκίνησε αυτό που κάποιος ειδικός ονόμασε «σιωπηλή επανάσταση» στο χώρο της θεραπείας του αυτισμού. Οι προγραμματιστές ξεκίνησαν να δημιουργούν εφαρμογές ειδικά σχεδιασμένες για άτομα με ειδικές ανάγκες και οι μελέτες που έγιναν στην πορεία ανέδειξαν την αποτελεσματικότητα του iPad ως εργαλείο εκμάθησης για παιδιά με αυτισμό.
Κάποια από αυτά τα παιδιά κατάφεραν να εκφράσουν τις σκέψεις τους στους γονείς τους για πρώτη φορά και άλλα κατάφεραν να μάθουν δεξιότητες για την καθημερινότητα, οι οποίες τους δυσκόλευαν για χρόνια.
Το iPad αποδείχθηκε το καλύτερο tablet στην αγορά για παιδιά με αυτισμό και αυτό γιατί είναι πιο οικονομικό, πιο εύκολο, πιο πολύπλευρο και πιο ελκυστικό στη σχεδίασή του για ένα παιδί. Πολλοί λογοθεραπευτές ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν αυτή τη νέα τεχνολογία σε πελάτες τους, συστήνοντας σε γονείς που τα παιδιά τους έπασχαν από αυτισμό την αγορά ενός iPad.
Πέραν της ίδιας της ταμπλέτας, έχουν σχεδιαστεί και εξακολουθούν να σχεδιάζονται εφαρμογές κατάλληλες για να βοηθήσουν άτομα με ειδικές ανάγκες. Υπάρχουν εφαρμογές οι οποίες οδηγούν τον χρήστη – μαθητή να μάθει βασικούς κανόνες του λόγου, μέσα από διάφορες ιστορίες της αρεσκείας του.
Επιπλέον, υπάρχουν εφαρμογές στις οποίες ο χρήστης επιλέγει φωτογραφίες, χρησιμοποιώντας την touchscreen και ακούει λέξεις σχετικά με αυτές. Οι προγραμματιστές, όντας αρκετά ευαισθητοποιημένοι, συνεχίζουν να προσφέρουν τέτοιου είδους εφαρμογές, ολοένα και περισσότερο.
Φυσικά υπάρχουν και ειδικευμένες συσκευές από εταιρείες όπως η DynaVox Inc και η Prentke Romich Co, οι οποίες όμως κοστίζουν από 2500 έως και 15000 $, είναι συνεπώς αρκετά πιο ακριβές από την αγορά ενός iPad. Αυτές παρουσιάζουν ένα πλεονέκτημα, μιας και το μεγαλύτερο μέρος της τιμής τους (στο εξωτερικό) καλύπτεται από τα περισσότερα δημόσια και ιδιωτικά ασφαλιστικά ταμεία, ενώ δεν ισχύει κάτι τέτοιο για την αγορά του iPad.
Πάντως, ερευνητές από το διάσημο πανεπιστήμιο της Μασαχουσέτης, το ΜΙΤ, μελετούν τις δυνατότητες του iPad σχετικά με την θεραπεία του αυτισμού ή τη λογοθεραπεία και ποιες βελτιώσεις μπορούν να γίνουν ακόμη.
Στην πραγματικότητα, μπορεί κι εσείς οι ίδιοι να έχετε διαπιστώσει ότι σε γενικές γραμμές τα παιδιά εξοικειώνονται με μεγάλη ευκολία και άνεση στην χρήση ενός iPad. Η οθόνη αφής τους δίνει την δυνατότητα να ασχολούνται με το iPad, είτε παίζοντας, είτε ζωγραφίζοντας, είτε ακόμη κατεβάζοντας εφαρμογές και μαθαίνοντας αριθμούς, χρώματα, αντικείμενα, γράμματα.
Συνεπώς και τα παιδιά που πάσχουν από αυτισμό ή άλλες μαθησιακές δυσκολίες βρίσκουν το iPad ως ένα παιχνίδι εκμάθησης, ένα παιχνίδι έκφρασης, ένα παιχνίδι με το οποίο μπορούν να ασχοληθούν με τις ώρες και ταυτόχρονα να το διασκεδάσουν.
Ευχόμαστε και ελπίζουμε ότι οι ειδικοί θα συνεχίσουν να δημιουργούν εφαρμογές για όλα αυτά τα παιδιά, αλλά και πως θα συνεχίσουν να δουλεύουν πάνω σε εφαρμογές που μελλοντικά θα βοηθήσουν και άλλες κατηγορίες ανθρώπων που αντιμετωπίζουν ένα συγκεκριμένο πρόβλημα υγείας.