To 2011 η Google μαζί με την Apple ξόδεψαν περισσότερα χρήματα σε πατέντες παρά σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D - Research and Delelopment). Η απόκτηση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας στην βιομηχανία των smartphones ανήλθε σε $20 δισ τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με ανάλυση του πανεπιστημίου του Stanford. Το θέμα των πατεντών και η μάχη για την απόκτηση τους καλύφθηκε εκτενώς σε άρθρο των New York Times.
Ακόμα και ο πιο ένθερμος υποστηρικτής του συστήματος των πατεντών θα συμφωνούσε ότι ο δρόμος αυτός δεν οδηγεί στην εξέλιξη. Οι μεγαλύτερες εταιρίες κολοσσοί στο χώρο ξοδεύουν περισσότερο χρόνο και χρήμα μαχόμενοι μεταξύ τους με σκοπό την καθιέρωση στην αγορά, παρά σε χρόνο αναπτύσσοντας τις επόμενες μεγάλες καινοτομίες. Στο κέντρο των υποθέσεων γύρω από τις πατέντες βρίσκεται τον τελευταίο καιρό η Apple, είτε κατηγορώντας (συνήθως) η ίδια αντίπαλες εταιρίες ή δέχοντας η ίδια τα πυρά των μηνύσεων. Ο Eric Schmidt, ο CEO της Google ήταν αρκετά σαφής σε πρόσφατη δήλωση του για το θέμα:
"H Google στοχεύει στην καινοτομία και είναι αντίθετη στον πόλεμο πατεντών". Ακόμα και ο Tim Cook της Apple, υποστηρίζει ότι μισεί τους δικαστικούς αγώνες, άσχετα αν η πραγματικότητα δείχνει άλλα πράγματα.
Σίγουρα η σημαντικότερη υπόθεση για κατάπατηση διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας, είναι η πρόσφατη μεταξύ της Apple και της Samsung στο δικαστήριο της Καλιφόρνιας. Παρόλο το τεράστιο πρόστιμο που καλείται να πληρώσει η Κορεάτικη εταιρία στην Apple σύμφωνα με την απόφαση του δικαστηρίου, η υπόθεση δεν έχει λήξει αφού οι προσφυγές που κατατέθηκαν και από τις δύο πλευρές στη συνέχεια δεν ήταν λίγες. Οι αριθμός παρόμοιων περιπτώσεων κλιμακώνεται χρόνο με το χρόνο - υπάρχουν στη πραγματικότητα χιλιάδες υποθέσεις για πατέντες κάθε χρόνο σε όλο κόσμο, άλλες μικρότερου ενδιαφέροντος και άλλες περισσότερου. Το ποσό των χρημάτων που καταλήγει σε δικηγόρους για αυτές τις υποθέσεις κυμαίνεται σε εντυπωσιακά επίπεδα, ειδικά όταν εμπλέκονται μεγάλα ονόματα εταιριών όπως η Apple, η Google, η Samsung κλπ.
Οι εταιρίες συνήθως καταθέτουν πατέντες πάνω σε ιδέες που έχουν, χωρίς να είναι γνωστό αν έχουν όντως στη πραγματικότητα μια μέθοδο για να το παράγουν αυτό. Οι δύσκολιες που αντιμετωπίζουν οι νεοσύστατες εταιρίες (startups) στο χώρο, όταν έρθει η ώρα να συγκρουστούν με κολοσσιαίες εταιρίες οι οποίες έχουν στην κατοχή τους και το χρήμα αλλά και το πλήθος των πατέντων, είναι ανυπέρβλητες. Το αποτέλεσμα είναι να καταλήγουν να εξαγοράζονται τελικά (το χρήμα που λέγαμε) από τις μεγαλύτερες, το οποίο τελικά στέκεται εμπόδιο στις προοπτικές για καινοτομία που ενδεχομένως να είχαν. Μπορείτε να δείτε το ιδιαίτερα αναλυτικό άρθρο των New York Times σχετικά με το θέμα εδώ.